پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118100
بلک واتر کارمندان آمريکا در عراق را تهديد به مرگ کرد
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1441

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از يوو اس اي تودي، شرکت بلک واتر يک شرکت خصوصي امنيتي است که وظيفه حفاظت از جان ديپلمات هاي آمريکايي حاضر در عراق و مقامات ديگر را برعهده دارد. 

 

اين شرکت در سال هاي گذشته اقدامات غير قانوني گسترده اي در عراق و ديگر کشورهاي جهان از جمله افغانستان انجام داده که مهمترين مورد آن کشته شدن بيش از 15 شهروند عراقي در سال 2007 ميلادي بود. 

جنجال ها در مورد اقدامات شرکت امنيتي بلک واتر در عراق بويژه کشتار سال 2007 ادامه دارد به طوريکه يکي از کارمندان وزارت خارجه آمريکا مدعي شده در همان سال از سوي رئيس بلک واتر در بغداد تهديد به مرگ شده بود. 

اين تهديد چند هفته پيش از آن مطرح شد که نيروهاي امنيتي بلک واتر 17 غيرنظامي عراقي را در 16 سپتامبر 2007 در ميدان نسور در جنوب بغداد به قتل رساندند.

هم اکنون چهار مامور سابق بلک واتر به جرم قتل عام ميدان نسور در يکي از دادگاههاي آمريکا محاکمه مي‌شوند. جان ريکتر، بازرس برجسته وزارت امور خارجه آمريکا در يکي از نامه هاي خود به تاريخ 31 اوت 2007 هشدار داده که نظارت کم بر فعاليت هاي بلک واتر که قرارداد يک ميليارد دلاري براي حفاظت از جان ديپلمات‌هاي آمريکايي دارد، شرايطي مملو از اهمال و قصور ايجاد کرده است.

به گفته اين مقام آمريکايي، نيروهاي امنيتي بلک واتر خود را فراتر از قانون مي‌بينند. طبق يکي از نامه‌هاي وزارت امور خارجه آمريکا،‌دانيل کارول، مدير پروژه‌هاي بلک واتر در عراق پس از يک بحث به ريکتر گفته است: مي‌توانم تو را همين جا بکشم و هيچکس نه مي تواند و نه مي خواهد که کاري درباره آن انجام دهد، چون ما اينجا در عراق هستيم.

جان ريکتر مي‌نويسد: من تهديد کارول را جدي گرفتم. ما در مناطق جنگي بوديم و ممکن بود حوادث ناگهاني پيش بيايد خصوصا اينکه مسائلي درباره قرارداد چشم‌گير بلک واتر با وزارت خارجه آمريکا در ميان بود.

در همين حال يکي از کارمندان وزارت امور خارجه که شاهد اين ماجرا بود طي بيانيه‌اي جداگانه اظهارات ريکتر را تاييد کرد.

شرکت امنيتي بلک واتر از جمله شرکتهايي بود که به سبب عقد قرارداد با وزارت امورخارجه آمريکا به بهانه کمک در برقراري امنيت در عراق وارد اين کشور شد، اما کارمندان اين شرکت به جاي عمل به وظايف خود در اموري همچون قاچاق سلاح و کشتار بدون دليل شهروندان عراقي شرکت مي کردند.

در دسامبر سال 2007 ميلادي، 17 نفر از مردم عراق که عمدتاً زن و کودک بودند، در اثر شليک گلوله ازسوي ماموران شرکت بلک واتر کشته شدند. ماموران اين شرکت پس از اين حادثه و در تلاش براي توجيه اقدام خود اعلام کردند که در روز حادثه و پس از آنکه با حمله افراد ناشناس مواجه شدند اقدام به گشودن آتش کرده اند.

اين تنها جنايت بلک واتر نبوده و اين شرکت خصوصي جنايت هاي ديگري به ويژه در افغانستان انجام داده است و در کنار آن رسوايي هاي ديگري از جمله رسوايي اخلاقي براي اين شرکت در پرونده آن خودنمايي مي کند.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html